måndag 16 november 2009

Fototriss: Fult


Till denna veckas fototriss passar jag på att visa upp en triptyk som jag fann på en tunnelbanestation på norra spetsen av Manhattan förra julen. Tre tavlor skapade av åratals affischering, sabotage, klotter och slump. Helt klart fult.

Eller?

För det såg ändå
väldigt bekant ut...
Som om jag hade sett det nån annanstans....




Så kom jag på det! Jag hade ju sett ett verk i samma format och samma färgskala och med liknande slumpartat utseende bara några kilometer söderut längs Broadway. På MoMA!

Jackson Pollocks målning One: Number 31 från 1950.
© 2004 Pollock-Krasner Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York

Detta verk finns ju i en helt annan miljö - och är därmed inte alls fult. Utan t o m fiiiint.

Eller?

Personligen tycker jag nog att likheten gör båda "verken" mer intressanta!

3 kommentarer:

  1. Visst, skyltarna i tunnelbanan har sin charm på något vis.
    Men Jackson Pollocks målning är vacker på ett speciellt vis som inte tunnelbanetavlorna är.

    SvaraRadera
  2. Rolig jämförelse. Tänkvärd... Vad är det som för konst till just "konst"?

    SvaraRadera