onsdag 6 januari 2010

En soffas nya kläder

Den här DUX-soffan fick vi ta över av sambons pappa när vi skaffade stugan:



Snygg va? Nä, det tyckte inte vi heller. Men rackarns bekväm var den - och gratis. Så jag for till IKEA och shoppade massor med kraftigt linnetyg och satte igång att klippa och sy ett överdrag.

Det har tagit sin lilla tid - och mycket tankekraft - men nu är det äntligen klart. Och storstugan börjar se riktigt ombonad ut, precis som vi vill ha det :)



Här syns också ett framtida projekt: soffbordet. Det stod övergivet i trapphuset hemma i flera månader så när mäklaren ringde och sa att vi fick köpa stugan sprang vi bums ner och la beslag på det. Tyvärr är skivan väldigt skadad så det går inte att bara ha som det är. Frågan är vad man ska hitta på...


6 kommentarer:

  1. Wow! Vilken förvandling! Soffan blev ju helt enkelt skitsnygg i det nya tyget!
    Tapetsera skivan och beställ en rund glasskiva att lägga över som skydd.... eller såga en ny skiva i något slagt skivmaterial som ni sedan målar....? Kan ju vara en tunn skiva som ni limmar fast på den befintliga så ni behåller tjockleken på skivan.

    Lycka till! Älskar ert skåp btw....

    SvaraRadera
  2. Men tjena! Vilket snyggt överdrag! Det har du ju verkligen lyckats med. Det kan ju vara himla pilligt det där att sy ihop alla delar så att det inte blir helt vint och snett. Kul att få till en sån förvandling!

    SvaraRadera
  3. Det blev verkligen jätte bra! Vad duktig du är.

    SvaraRadera
  4. Jag är djupt imponerad! Till min förra soffa sydde jag nya överdrag till enbart själva kuddarna och det var nog joxigt. Att klä in stommen...!! Bordet kunde nog bli ackars snajsigt i svart - det går inte att spackla igen skadorna på skivan?

    Hm, spikböjning? Jag ger mig! ;-D

    SvaraRadera
  5. Vilken förvandling vad händig du är! Själv får jag hålla mig till Bemz..

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket för allt beröm!! :D

    Angående bordet så var jag länge helt övertygad om att det skulle spacklas och målas. Tror att det snidade underredet skulle komma mer till sin rätt som vitmålat t ex. Svart kunde också bli snyggt, det gjorde ju underverk med vitrinskåpet :) Men nu är sambon "allergisk" mot vitmålade grejer och rummet redan ganska fyllt med svart, så jag lutar åt att låta det vara som det är och (som Lotten föreslår) skaffa en måttanpassad glasskiva för att skydda fanérmönstret på skivan. Tills jag kan bestämma mig åtminstone :)

    Ylva: Bemz är kanon! Det är nog det starkaste argumetet för att nästa soffa ska inhandlas på IKEA , den dagen det blir aktuellt :)

    SvaraRadera